Buren die klagen

Rondom de verbouwingen die ik uitvoer bij klanten zit vaak een hele bak gedoe. Lawaai, stof, gebonk van hamerboren, de parkeerplaats constant bezet. Daar ben ik zelf redelijk aan gewend, maar voor een klant is dat wel eens even slikken. Maar daarmee is niet al het (kleine) leed genoemd. De buren lijden namelijk ook mee. En wrevel daarover is te voorkomen door vooraf met elkaar in gesprek te gaan.

Daar waar ik er aan denk adviseer ik mijn klanten hun buren van tevoren te informeren over de tijd, de duur en de mate van overlast. En natuurlijk te vertellen wat de verbetering aan het huis is die zij willen laten uitvoeren. Zelf ben ik jaren geleden onze buurt doorgegaan toen wij het dak van ons huis hebben gehaald. Dit zou twee weken duren, er kwam een kraan in de straat, steiger om het huis en afvalcontainers op de parkeerplaats. Ondersteund met een tekening van mijn vader heb ik mijn buren toen het verhaal gedaan.

Nu is er een leuk nieuw initiatief waarbij je alle buren via een website kunt informeren via je eigen pagina over de aanstaande verbouwing. Met een QR-code kun je de buren informeren over de website. Gedurende de verbouwing kan de informatie over de verbouwing actueel worden gehouden om zo de buren goed te blijven informeren. WijGaanVerbouwen.info.

Kleur

Histor kiest voor een neutrale, ietwat nostalgische kleur als de Kleur van het Jaar. Transcend is een warme beigetint met zachte, rode ondertoon. De kleur is geschikt als hoofdkleur, maar doet het ook goed in combinatie met andere neutrale en pasteltinten of als achtergrond om levendige kleuren te laten knallen. Transcend is veelzijdig en vormt samen met de Histor Inspiratiepaletten een mooie basis om zelf persoonlijke kleurcombinaties te maken volgens de fabrikant. De drie Inspiratiepaletten van 2021 zijn Be True, Be Wild en Be Well.

De afgelopen jaren domineerden grijstinten het interieur als de perfecte neutrale kleur. Histor hoopt met zijn Kleur van het Jaar daarin tegenwicht te bieden. Het ‘nieuwe normaal’ heeft de behoefte aan meer warmte aangewakkerd en daardoor ziet de fabrikant de interesse verschuiven van het koelere grijs naar het warmere bruin. Mensen voelen zich volgens Histor momenteel meer aangetrokken tot kleuren die staan voor verbinding met de aarde, tot kleuren die troost bieden. Bruintinten geven een gevoel van geborgenheid en rust. Transcend is zo’n kleur. De rode ondertoon maakt ‘m complexer dan een vlakke beige en het is daardoor een hoogstaande, neutrale tint.

WhAppStp

In de loop van de jaren ben ik bezig geweest met het gesprek tussen mij en de klant. Daarbij was ik in het begin vooral bezig met de vraag hoe ik in gesprek zou kunnen komen met de klant. De laatste tijd vraag ik mij ook wel eens af wanneer ik niet in gesprek wil met de klant en hoe ik dat beter zou kunnen reguleren voor mijzelf.

Het in gesprek komen probeer ik zoveel mogelijk via het contactformulier op de website te laten verlopen. Ik ontvang dan direct alle gegevens die ik nodig heb van een klant. Het moeten invullen van naam- en adresgegevens ontmoedigt bovendien de wat minder serieuze klant. Bellen via het vaste nummer komt ook wel voor, maar dan verwijs ik toch ook vaak door naar het contactformulier als start of voortzetting van ons gesprek.

En ik heb een telefoon bij mij tijdens het werk. In de pauze kijk ik wel eens naar de mail en andere berichten die binnen zijn gekomen. Leveranciers hebben over het algemeen mijn mobiele nummer en bellen mij wel eens tijdens het werk. Naar klanten ben ik terughoudend in het geven van mijn mobiele nummer. Het is niet geheim, dus gewoon zichtbaar als ik bel, maar ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk gebeld worden tijdens het werk. Dit om zo goed mogelijk geconcentreerd te blijven. Daar heb ik best wel eens moeite mee. De telefoon neem ik regelmatig niet aan tijdens het werken. De concentratie van het werken met bijvoorbeeld een cirkelzaag of het werken op hoogte is mij lief. Maar er zijn dus wel klanten die mijn mobiele nummer hebben en zo ontstaat er ook wel eens contact via Whatsapp. Ik moet zeggen dat dit wel eens heel erg praktisch kan zijn.

Het beheer van de persoonsgegevens van mijn klanten neem ik serieus. Hier heb ik een tijd geleden al eens aandacht aan besteed door te beschrijven hoe ik omga met deze persoonsgegevens op deze pagina. Deze persoonsgegevens zitten ook in mijn telefoon. Zo goed en zo kwaad als dat gaat probeer ik in de gaten te houden wat de apps doen op mijn telefoon en waar ze toegang toe hebben. Het is duidelijk dat een Whatsapp toegang heeft tot die persoonsgegevens. Het wordt nergens precies duidelijk wat Whatsapp precies met deze gegevens doet.

En ik noem Whatsapp als zou het een op zich staand bedrijf zijn, maar Whatsapp is sinds 2014 ingelijfd in het bedrijf dat werd opgericht door Marc Zuckerberg. Het wil nu data aan elkaar gaan knopen van bijvoorbeeld Facebook en Whatsapp. Dit om nog beter zicht te krijgen op wie wij zijn en wat wij doen. Toen dit nieuws bekend werd was de verontwaardiging groot over de onmatigheid waarin het bedrijf kennis wil vergaren over ons doen en laten. Veel mensen zijn toen overgestapt naar een ander platform om te communiceren.

In december 2017 nam ik afscheid van Facebook en meer sociale mediaplatformen. Inmiddels heb ik wel weer een account bij Instagram en dit bezoek ik af en toen via de webbrowser. Maar nu ga ik ook stoppen met Whatsapp. Telegram gebruikte ik al enige tijd vanwege de grote technische mogelijkheden die het heeft. Sinds een tijdje gebruik ik ook Signal privé. De platformen Telegram en Signal laten zich voorstaan op hun privacyvriendelijkheid en versleuteling van het berichtenverkeer. Al moet ik ook zeggen dat ik niet de kennis heb om dit vanuit de techniek te beoordelen. Ik kan alleen kennis nemen van wat deskundigen hierover vinden. Ik gruwel van de macht die de Googles en Apples van deze wereld hebben en wat zij zich hiermee menen te kunnen permitteren. Waar ik dat kan zal ik mijn best doen dit te dwarsbomen al besef ik me ook dat deze bedrijven niet zo heel erg onder de indruk zullen zijn van die ene gast uit Kampen die niet deel neemt.

Klanten die mijn mobiele werknummer hebben kunnen mij blijven bellen en ook sms-en, maar mijn voorkeur ligt bij het mailen. Dit omdat mails goed doorzoekbaar zijn en ik vanuit een mailtje makkelijk een vlag kan zetten voor opvolging. En omdat ik mijn concentratie tijdens het werk kan behouden. 95% van de mobiele telefoons in Nederland heeft Whatsapp, en ik vraag me af of ik de gevolgen goed overzie van mijn keuze. Ik hou mij vast aan het idee dat ik reeds een goed leven had voordat ik Whatsapp had. Per slot van rekening bestaat Whatsapp nog maar zo’n tien jaar. En het niet meer deelnemen in Facebook, Twitter en LinkedIn heeft ook geen pijn gedaan.