Dure slotenmaker

In een artikel van De Stentor las ik dit weekend over een klant die niet in zijn huis kon omdat hij de sleutel aan de binnenkant van de deur had laten zitten. Gebeurtenissen rondom buitensluiting of inbraak gaan dikwijls gepaard met paniek en urgentie om het een en ander snel te herstellen. Er zijn genoeg slotenmakers die u willen helpen, getuige de overvloed aan websites. Overal prijken de 06-nummers en 24 uurs beschikbaarheid prominent in beeld. Nergens is te vinden waar de slotenmaker woont, wie hij is of wat zijn tarieven zijn. Deze (website Klussenpunt, nieuwe pagina) slotenmaker pakt het anders aan. Een samenvatting van het artikeltje uit De Stentor is hier (website, nieuwe pagina)te vinden.

Betere Wereld

ASN bankHet onderzoek van Joris Luyendijk in de Londense bankenwereld en de uitkomst daarvan heeft me onthutst. Het graaien en de wetenschap dat waar de één graait er ook één tegenover staat die armer wordt stoort mij. Nu heb ik vernomen dat er grote onrust is bij onze Nederlandse banken over de grote groepen klanten die overstappen naar andere banken. Het antwoord van de klanten als ongenoegen over de graaicultuur.

Daarop heb ik besloten deze onrust ook een klein beetje aan te wakkeren door over te stappen naar een andere bank. Bijzonder onaangenaam voor mijzelf, maar goed. Alleen al als ik denk aan de administratieve rompslomp. Nummer portabiliteit, zoals die er wel is bij het verhuizen van telefoonaanbieder, is er niet bij de banken. De banken doen zelfs veel moeite, volgens critici, om deze mogelijke vooruitgang tegen te houden Je krijgt een nieuw rekeningnummer bij overstap naar een nieuwe bank. Dat houdt voor mij in: alle klanten informeren over de wijziging, misverstanden die een paar jaar gaan duren, alle leveranciers informeren, incasso’s bij bedrijven wijzigen, facturen aanpassen. Erg onaangenaam.

Na het raadplegen van de eerlijke banken wijzer (website, nieuwe pagina) heb ik een rekening geopend bij de ASN bank. Volgens dit onderzoek ga ik nu naar een bank met een meer duurzaam en groen imago. Uit het nieuws weet ik ook wel dat de ASN bank ook niet zaligmakend is, maar hé, je moet ergens beginnen. Daarnaast zijn de kosten van deze bank maar een derde van de kosten die ik heb bij mijn huidige bank. De eerste betalingen zijn gedaan met de nieuwe rekening, het boekhoudprogramma lust de gegevens van de nieuwe bank, dus tot nu toe heb ik een win, win, win situatie.

Repareren

Senseo’s, dvdspelers, kleding, knuffels, fietsen, radio’s en klokken zijn allemaal te repareren. Weggooien kan altijd nog! Ook in het nieuwe jaar zijn er weer Repair Café’s, de eerstvolgende is zaterdag 13 februari van 10 tot 13.00 uur wederom bij de Kringloop in IJsselmuiden aan de Trekvaart. Vernam laatst het goede nieuws dat meer en meer apparaten zelf te repareren zijn, hier een artikeltje (website, nieuwe pagina) over de Nederlandse Fairphone.