#DeleteFacebook

Verwijder FacebookIn december van het oude jaar nam ik afscheid van Twitter, Snapchat en Facebook. De schok die nu door ons land gaat omtrent gebruik van Facebook data door een ander bedrijf verbaast me. We weten natuurlijk al lang hoe Facebook zijn miljarden verdient; met onze data. Onze foto’s, onze interesses en onze gezondheid, om er een paar te noemen, worden onder andere gebruikt om gerichte reclame op ons af te vuren.

Drie maanden ben ik nu zonder. En eigenlijk kan ik stellen dat ik het niet mis. Het heeft geen pijn gedaan. Ik lijd niet aan verschijnselen van ontwenning. Heb geen tics ontwikkeld, ben niet meer gaan eten en heb er geen jeuk van gekregen. Als ik eerlijk ben dan mis ik het een klein beetje in het gluren-hoekje. Omdat ik het wel eens spannend vind om naar een nieuwe klant toe te gaan, zocht ik vroeger wel eens een foto van de klant op binnen Facebook. Nu ik geen gebruiker meer ben, mag dat niet meer. Facebook is meteen na mijn afscheid begonnen mij weer te verleiden om gebruiker te worden. Eigenlijk verandert er in de omgang met voormalig Facebook vrienden niets. De gesprekken veranderen niet, mijn interesse blijft hetzelfde.

Voor jonge mensen zal het denk ik anders zijn. Door mijn leeftijd ben ik relatief kort in contact geweest met Facebook. Voor jonge mensen is die periode relatief langer. Ik vraag mij af hoe het jonge mensen zal verbeteren dat zij naast hun groei in het echte leven zullen groeien in de virtuele wereld van Sociale Media. Contact maken met een echt mensen, praten, ideeën en gevoelens delen. En daarnaast de wereldwijde mogelijkheden van Sociale Media. Daarover wil ik niet denken als een schrikbeeld, maar Sociale Media werkt niet voor mij.
Afbeelding

Fout

Niet goedHet liefst vertel ik over de hoeveelheid klanten die ik in de afgelopen jaren heb geholpen. Het liefst praat ik over de creatieve oplossingen die ik heb bedacht voor een probleem. Het liefst laat ik recensies op mijn website zien van klanten die blij met mijn werk zijn. Het gaat allemaal over succes en hoe mij dat goed doet. Schik van mooi werk. En toch, toch gaat het ook wel eens fout. Vaker dan mij lief is. En ook dat probeer ik te omarmen.

Een klant in Kampen verzocht mij in hun nieuwe woning een schuifwand te plaatsen. De oplossing die we bedachten was het koppelen van drie binnendeuren en deze te laten schuiven aan een rails langs het plafond. In overleg met een leverancier is een railsysteem gekozen. Na uitvoering bleek het gekozen railsysteem te licht was voor het gewicht van de deuren; de deuren liepen zwaar en het kraakte aan alle kanten. Hierop ben ik in gesprek gegaan met de producent van de railsystemen. Deze wees ons op de denkfout die ik met de leverancier had gemaakt. Het hele railsysteem moest worden vervangen luidde het advies van de producent.

Een dergelijke fout is erg vervelend. Aan het maken van een fout zitten consequenties. Merken dat het railsysteem niet werkt zoals verwacht, hoe moet ik dat gaan oplossen? Er zijn meer kosten dan was begroot, wie gaat dat betalen? Er gaat meer tijd in zitten dan gedacht, kan de opdrachtgever hier mee om gaan, en hoe pas ik dit in mijn overvolle agenda in? Houdt de klant wel vertrouwen in mijn kennis, kunde en in een goede afloop? Zelf ben ik dan teleurgesteld in de loop van de klus en toch moet ik tegelijkertijd positief blijven, de klant geruststellen en hoop geven in een goede afloop.

Kinderen mogen niet op de muren kleuren. Dat is fout. Je moet aardig zijn naar de juf. Anders ben je fout. Je kunt zo je best doen op een toets, de fouten worden geteld. Behang van de muren trekken waar het nog niet aan vervanging toe is. Fout. In Amerika ben ik nog nooit geweest, maar ik heb gehoord dat als een bedrijf daar failliet gaat het daar niet wordt gezien als falen. Je hebt iets geprobeerd en dat is niet gelukt, veel plezier met nieuwe probeersels! En het is zo. Als je begint als timmerman, dan is de liefde voor hout vast daar. Maar voordat je een meester-timmerman bent zul je leren van dingen die goed én fout gaan. En zelfs de meester-timmerman leert zo door.

Er werd een nieuw railsysteem besteld, de kosten hebben de leverancier en ik voor mijn rekening genomen. De hele schuifdeuromkasting werd gedemonteerd, de schuifdeuren verwijderd en het railsysteem vervangen. Eerlijk is eerlijk, de goede afloop en tevredenheid over het resultaat komt ook door de vredelievende, niet gejaagde en begripvolle houding van de klant. Veel liever zou ik succes na succes vieren zonder tegenslag, maar beter is het om de fouten te accepteren en te omarmen. Eenzelfde fout zal ik niet nog eens maken. Één kans minder op tegenslag in de toekomst, vele andere fouten zijn nog te maken.
Afbeelding

Filmpje!

Schuifwand kamers en suiteDe klant uit het stukje hierboven heeft een recensie geschreven op mijn website. Een filmpje van het maken van de schuifwand is daar ook te zien.